Lite frågor till er om dryck o matvanor:-)

Ja nu sitter jag här o funderar  på lite saker bland annat våra mat o dryckes vanor...så om de är okej ställer jag några frågor o vore glad om så många som möjligt ville svara...

detta är enbart för min egen skull..men ändå..
och mina svar berättar jag nog efter er...

1. vad dricker ni till frukosten
till middagen
till kvällsmaten
vad dricker barnen?

2 .hur ofta fikar ni och vad

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..
hur ofta äter era barn godis eller snacks...

5.hur ofta dricker ni läsk
hur ofta dricker era barn läsk

6.hur varierande är eran middagsmat....

7.äter era barn grönsaker..ni?

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan?

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m

Kommer nog inte på flera frågor just nu...
men vore som sagt tacksam för svar !!

Känner att jag behöver veta hur normala eller onormala vi är...skratt...
image466


1 Anneli:

skriven

Hej vännen! Nu svarar jag på dina frågor här i bloggen om det är okej, du kanske vill ha det via mejl.. men men här kommer de!
1. vad dricker ni till frukosten
till middagen
till kvällsmaten
vad dricker barnen?
Svar: Till frukost dricker jag kaffe med mjölk, Martin äpplejuice, Flipp vatten i mugg men mjölk på gröten. Till övriga mål dricker vi vatten.

2 .hur ofta fikar ni och vad
Svar: Vi fikar aldrig ensamma hemma, bara då vi får främmande (vilket inte är så ofta) Då blir det hembakade bullar och kakor oftast. (Fikar mer hos mamma där vi är flera gånger i veckan dock *tihi*)

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag
Svar: När jag är hemma med Filippa blir det en lagad lunch på dagen, M äter i skolan. Om vi båda går i skolan lagar vi bara ett mål sen på kvällen.

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..
hur ofta äter era barn godis eller snacks...
Svar: Godis blev det mer förut, kanske 3-4ggr/vecka på kvällar, men nu är det max 1 gång/vecka. Filippa smakar då av oss (dock mest choklad).

5.hur ofta dricker ni läsk
hur ofta dricker era barn läsk
Svar: Inte ofta, nån enstaka helg, förut var det oftare. Men vi föredrar vatten :)

6.hur varierande är eran middagsmat....
Svar:Vi försöker att inte ha pasta två dagar i rad, men det blir mycket makaroner, spagetti, potatis (kokt eller klyftor i ugn). Till det blir det oftast köttfärssås, köttbullar, korv, kycklingfilé, lax, fläsk- eller nötkött av annat slag.

7.äter era barn grönsaker..ni?
Filippa äter det mesta i grönsaksväg faktiskt, vi äter till varje måltid (Från stor sallad till en liten morot bara ibland, varierande mängd alltså).

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan?
Svar: Glass måste jag nog säja! Vi kan äta det i stora lass! Mums!

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m
Svar: Förut var det ungefär 1ggr/veckan, men nu är det ungefär 1ggr/var tredje vecka max.

Nu har ju vi bara ett barn och hon är ju nästan bebis, så detta kanske inte säjer så mycket.. men tyckte det var kul att fylla i ändå! Hoppas lillkillen blir bättre i ögonen snart, usch. Flipp är snorig. Imorgon ska vi till bvc på 1 års-kontroll, spännande! Kraam till er! Ps.Visste inte att vi saknade nån vante, är den i fleece?

2 Anna:

skriven

Kul grej.. Här fick man tänka till lite..Hmm
Vår kille är ju så liten än.. svarar så gott det går..
1 Frukost: mjölk eller någon lättdryck
Middag:vatten/citron eller lättdryck eller mjölk
Kvällsmat:samma som middag
Lillen dricker vatten..

2 Fikar mest när vi får besök.. blir nog förmodligen mer när lillen blir större. klart han får ju mellis redan nu, då blir det frukt-pure', banan eller gröt. Blir fika när vi är hos mormor/morfar eller farmor, eller som sagt när nån kommer hit. Luddigt svar kanske..

3 2 st. Lunch, som oftast är rester.. och middag när gubben kommer hem..

4 Här blir det nog ca 1 g/vecka, oftare snacks än godis. Vi är chips-tokiga

5 sedan vi skaffade en soda-streamer blir det sällan att vi köper läsk. Man bubblar lite vatten och tillsätter saft, citron el annat.
När man tar hem pizza, då får man ju ofta med läsk.
oj, vad luddigt det blev.. läsk 1g/vecka till pizzan. lillen dricker aldrig läsk. än.. skratt..

6 oj, det är olika. köttfärssås, korv stroganoff, blir oftast varje vecka. sen beror det på vad man får för infall. mackor i ugn är ju en hit. pannkaka nästan varje vecka. kyckling, köttbit, klyftpotatis, potatisgratäng, gör vi ibland. Man försöker ju variera, men nåt vi är dåliga på är fisk. Ibland gör vi pizza istället för att köpa. pasta, pastasås blir oxå rätt ofta.

7 ja, än så länge har han inget val. Men han är duktig med mat för övrigt, så han mumsar glatt i sig det han får. får se hur länge det håller i sig.. fniss...

8 Min last är nog chips. ja, godis med, men oftare att jag/vi vill ha chips. Det är svårt med en vecka utan chips. Jag har nog ingen last så där varje dag..

9 Försöker hålla det till en gång i veckan, oftast fredag, men ibland blir det nån dag mer..

Hoppas du/ni har det bra. Det har vi.. Tråkigt att mannen din får jobba så mycket. sköt om dig nu. Vi hörs.. kram Anna

3 maja:

skriven

oj ja om man är normal eller onormal vet jag inte för allas liv ser ju annolunda ut men jag förstår din tanjke .Nu får du ju massor att läsa men här kommer mina svar.

frukost barnen ett litet glas jos, tallrik fil med mussli 1 smörgås med köttpålägg,vuxna dricker mjölk eller jos.
Vatten till all lagad mat barnen får mjölk om så önskas.
kvällsmat gröt eller mjölk havrefras kelloggs K special smörgås, te till vuxna.

Fikar näst intill aldrig barnen tar frukt om dom är hungriga vid besök kan det bli bulle om jag har barnen dricker lättdryck om det finns hemma annars mjölk el vatten.

oftast 1 lagat mål om dagen kan bli pannkaka el äggröra potatisbullar
raggmunk el liknande till kvällsmat.

Godis äter barnen på lördag och snacks på fredag vi vuxna hänger på men det händer att den reglen bryts av oss vuxna när barnen inte ser.

Vi dricker läsk mindre än en gång i månaden

Jag tror min middagsmat är mycket varierad barnen äter ju maten i skolan så den är ju varierad.

Alla äter grönsaker mer eller mindre vad gäller barnen finns ju favvo och sånt dom helst bara tas å smaka av.

Min last är ju som jag sagt innan godis eller choklad men oftast klara jag av att hålla mig till lördag äter godis varannan vecka på tjejträffen och hemgruppen äter vi ibland nån liten kaka eller chokladbit men jag försöker inte köpa själv mer än på lördag.

Hämtmat ja lika sällan som läsk.Hämtmat blir oftast när vi åker till svärisarna antingen hemvägen eller dit vägen men vi försöker komma iväg så pass tidigt så att vi slipper köpa mat på vägen
mest för att vi tycker att det är onödiga pengar det är som sagt barnen som blir gladast jag är inte så mycket för snabbmat mannen tycker väl det är gott men inte så att han tycker att han missar nått.

Nu orkar jag inte skriva mer, men aden största anledning till det minnemala socker intaget beror på att våra barn blir höga av socker.

Kram

4 Sandra (Med W, E och B):

skriven

1. vad dricker ni till frukosten
till middagen
till kvällsmaten
vad dricker barnen?
Jag och två av barnen dricker vatten, make och ett barn mjölk. Kaffe också.

2 .hur ofta fikar ni och vad
vi fikar om vi träffar någon eller om vi bakar något själva, kanske 2 ggr i veckan.
Annars blir det mest mellanmål typ mackor och mjölk

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag
2 stycken

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..
hur ofta äter era barn godis eller snacks...
Jag och maken försöker hålla oss till helgen men brukar misslyckas :) barnen får godis på lördagar och popcorn/chips och läsk på fredagar.

5.hur ofta dricker ni läsk
hur ofta dricker era barn läsk
en gång/vecka, maken oftare eftersom att han äter uute med jobbet ibland.

6.hur varierande är eran middagsmat....
Hyfsat, men fastnar väl lätt på några standardrätter.

7.äter era barn grönsaker..ni?
Japp, de äter kokta grönsaker som broccoli, ärtor, majs, majskolvar.
Råa morötter och gurka. Lök i mat om de inte vet omdet.

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan?
Godis!

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m
2- 4 ggr per månad, ibland mer ibland inte alls. Mannen äter ute kanske två ggr per vecka. Jag skulle gärna äta ute mer men då godare mat inte mc- varianten. Men jag är lite för snål för att lägga en massa pengar på hämtmat.

5 lilajag:

skriven

Hej
Det här är väl inte frågor för mig, eftersom mitt hushåll ser rätt annorlunda ut mot ert, men en liten kommentar som gäller oss alla blir det i alla fall. Hur man äter har ju flera aspekter. Dels vad som är hälsosamt, dels vlika vanor man vill ha (och vill förmedla till sina barn). Men också en sak som vi kanske inte alltid tänker på, nämligen den ekonomiska sidan. Mat kostar pengar, mer än vad vi nog tror. Kanske skulle det vara roligare at göra något annat för de pengarna istället. Jag är inte så bra på det här, men försöker tänka på det ibland. Det viktigaste för att få koll på pengarna är väl planering, då blir det inte så mycket impulsköp, färdigmat, snabba kolhydrater (godis...), o.s.v. Om inte annat tror jag du gör klokt i att ställa dina frågor, så får vi alla tänka till lite och det är ju nyttigt.

6 Malin:

skriven

haha ja, vem vet.. det får du kanske en vacker dag? =) haha.. allt bra?

7 Anonym:

skriven

Jag är tillbaka på internet! Börjar med att svara på dina frågor!

1. vad dricker ni
till frukosten - vatten eller varm choklad
till middagen -vatten
till kvällsmaten- vatten
vad dricker barnen?

2 .hur ofta fikar ni och vad

fikar på em då blir det glass, fruktsallad, macka eller om jag bakar något på fm
på kvällen blir det smörgås & te

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag

2 st

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..
hur ofta äter era barn godis eller snacks...

Försöker hålla mig till fre & lör, men det blir nog nån dag mer i veckan

5.hur ofta dricker ni läsk
hur ofta dricker era barn läsk

fre-lör

6.hur varierande är eran middagsmat....

Gör matlista & förösker variera duktigt med fisk & köttfärsrätter, korv osv.

7.äter era barn grönsaker..ni?

Vi till kvällsmaten

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan?

choklad

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m

2-4 ggr i månaden

KRAM

8 Louise m Ebba 0205 & Eric 0508:

skriven

1. vad dricker ni till frukosten? Nyponsoppa eller juice
till middagen? mjölk
till kvällsmaten)vi äter inte kvällsmat
vad dricker barnen? samma som ovan

Vi äter alltså frukost, sedan lunch hemma eller på dagis & sedan middag. Ingenting efter middagen.

2 .hur ofta fikar ni och vad? till vardags jobbar vi ju & barnen går på dagis så fika blir det kanske 1-2 ggr /vecka om du då menar med bulle eller kaka eller så

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag? jag gör middag bara på vardagar men på helgen både lunch o middag

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..jag äter oftast ngn godis varje dag tyvärr :-( älskar choklad..
hur ofta äter era barn godis eller snacks...snacks på fredagsmys samt ibland lördag, godis endast lördag men jag är inte jättestrikt med det. Ibland får de smaka en chokladbit eller så efter middagen en vanlig vardag

5.hur ofta dricker ni läsk, 1-2 ggr/veckan
hur ofta dricker era barn läsk? den ena gilar inte kolsyrat, den andra dricker som jag 1-2 ggr/veckan, då på helgen

6.hur varierande är eran middagsmat....? dålig som bara den på att variera, blir som för dig mkt köttbullar, kyckling, falukorv el annan korv, kassler, lax eller torsk, köttfärs o annat sådant enkelt men trist

7.äter era barn grönsaker..ni? mina barn tycker jättemkt om grönsaker, favvosarna är paprika, tomat, morot, ärtor, Harcot Verts & broccoli

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan? te med mjölk o socker flera ggr per dag samt choklad el godis överlag...är gravt sockerberoende..

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m? ca 2-3 ggr/månad i snitt

9 sommartjejen:

skriven

1. vad dricker ni till frukosten
En kopp te och lite vatten till mina mediciner
till middagen
vatten
till kvällsmaten
vatten eller lättdryck (läsk på fredagar o lördagar)
vad dricker barnen?
mjölk

2 .hur ofta fikar ni och vad
Hinner nästan aldrig fika, men om jag fikar på dagen blir det nån bulle och på kvällen oftast en frukt

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag
1-2stycken, oftast 2. Lite lättare lunch och en rejäl kvällsmat när hela familjen är samlad.

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..
hur ofta äter era barn godis eller snacks..
fredagar och lördagar (ibland fuskar jag nån vardagskväll)
Bara fredagkväll och lördagar

5.hur ofta dricker ni läsk
fredagar& lördagar
hur ofta dricker era barn läsk
fredagar & lördagar

6.hur varierande är eran middagsmat....
Skulle nog säga väldigt varierande

7.äter era barn grönsaker..ni?
Japp, hon måste! :-)
Vi äter något grönt till varje måltid

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan?
choklad vid menstider, godis på helgen

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m
1-2ggr beställer vi pizza eller mc. Men sen beställer vi ibland grekiskt eller thaimat också på helgen, aldrig vardagar.

Ja, det var mina svar - men det mesta visste du nog redan!! :-)

10 Carro Myras mamma:

skriven

1. vad dricker ni till frukosten
till middagen
till kvällsmaten
vad dricker barnen?
Svar: Till frukost dricker jag kaffe. Vatten blir det till resten av måltiderna. Barnen dricker mjölk eller vatten.

2 .hur ofta fikar ni och vad
Svar: Just nu inte alls !

3 .hur många lagade mål mat har ni per dag
Svar: 2

4 .hur ofta äter ni godis eller snacks..
hur ofta äter era barn godis eller snacks...
Svar: Bara på lördagar för vuxna och små !

5.hur ofta dricker ni läsk
hur ofta dricker era barn läsk
Svar: Typ 2 ggr om året !
6.hur varierande är eran middagsmat....
Svar: Ganska ok tror jag !

7.äter era barn grönsaker..ni?
Svar: Vi har alltid grönsaker till maten, kokta eller en god sallad.

8.vad är er last? dvs något onyttigt men som ni har svårt vara utan?
Svar: Choklad.

9.Hur ofta beställer ni elller äter ni köpmat typ pizza,mc m.m
Svar: 1 gång varannan månad ca.

Fy fanken vad tråkigt vi har det !! Men sant är det i alla fall !!

Kommentera här: