Kaos bor granne med Gud

vet inte hur många gånger jag har tänkt att jag ska ta fram dammsugaren
men inte gjort det
vet inte hur många gånger jag kokat upp tevattnet
men inte hunnit ta en kopp te
vet inte hur många gånger jag tänkt gå ut o hämta posten
men inte ens kommit till hallen

men jag tittar ut o ser solen
och barnen är piggare

jag blundar för dammråttor och mat under bordet
och jag stänger bort min trötthet ett tag
jag struntar i att jag snubblar på tågbanan varje gång jag ska gå på toaletten..
och jag ser inte alla kläder som behöver vikas...
å jag ser absolut inte att fönstrena är randiga av smuts..
eller att bokhyllorna är täcka av damm
nej idag ska jag blunda för sånt....för de är så mkt ändå som jag måste titta på...

men vad är de man säger när de är lite rörigt..lite kaos...
Kaos bor grann med Gud
men vad betyder de egentligen? 
Har alltid undrat över de uttrycket..någon som har en tolkning...

NU bestämmer jag  mej för att bara vara i en sekund eller två....
än så länge skrattar barnen
och då skrattar jag också
1 lila jag:

skriven

Du, det här var fint skrivet. Vackert. Och så här lyder Erik Johan Stagnelius dikt i sin helhet, tolkningen sköter läsaren:



Vän! I förödelsens stund



Vän! I förödelsens stund, när ditt inre av mörker betäckes,

när i ett avgrundsdjup minne och aning förgå,

tanken famlar försagd bland skugggestalter och irrbloss,

hjärtat ej sucka kan, ögat ej gråta förmår;

när från din nattomtöcknade själ eldvingarne falla,

och du till intet, med skräck, känner dig sjunka på nytt,

säg, vem räddar dig då? - Vem är den vänliga ängel,

som åt ditt inre ger ordning och skönhet igen,

bygger på nytt din störtade värld, uppreser det fallna

altaret, tändande där flamman med prästerlig hand? -

Endast det mäktiga väsen, som först ur den eviga natten

kysste serafen till liv, solarna väckte till dans.

Endast det heliga Ord, som ropte åt världarna: "Bliven!" -

och i vars levande kraft världarne röras ännu.

Därföre gläds, o vän, och sjung i bedrövelsens mörker:

Natten är dagens mor, Kaos är granne med Gud.



2 Vickie:

skriven

Förstår precis hur det där är. Ser samma sak här hemma, smutsiga fönster, dammråttor överallt och en tvättkorg som svämmar över. Tvätten tycks man aldrig kunna vinna över, speciellt inte utan tumlare. Tycker inte att jag gör annat än tvättar!! Just ikväll är jag så trött och less att jag bara vill gråta när jag ser tvätthögen. Patetiskt va?! Ska vänta tills barnen somnat sen är det dags att hänga igen och efter det ska jag laga lillskrutts overall och tjejens skidbyxor som gått sönder. Efter det ska jag förhoppningsvis hinna äta lite oxå. Suck.. ingen rolig dag alls idag. Är nog både trötthet och förkylning som gör sitt till. Men, imorgon är det i alla fall fredag och det är jag jätteglad över!!!!

Tack för att du finns!!

Kramisar i stora lass.

3 Sommartjejen:

skriven

Du skriver helt fantastiskt bra min vän!

Och det är BRA att du inte ser allt det där, det behöver man absolut inte göra när hela ens krafter går åt till att hålla familjen under armarna.

MASSA KRAMAR!!!

4 Ulrika:

skriven

Ja, det var vackert skrivet. Kaos bor granne med Gud...jag vet inte hur man ska tolka det egentligen men jag tänker så här att när livet är som jobbigast, man mår urkasst, allt känns jobbigt och livet är upp o ner o Gud kan kännas så långt borta, o man kanske känner att man inte förtjänar att ha Gud i sitt liv för man har inget under kontroll (så kan jag känna ibland)då är han som närmast för han bor granne med allt kaotiskt o galet o är där man minst tror att han är...mitt i all galenskap o kaos tar han hand om mig o ger mig en famn att få vila i - mitt bland alla räkningar som är obetalda, kräkande barn, nerspydd tvätt som växer på hög o gammal mjölk i kylskåpet, då finns han där...

Så förknippar jag "Kaos bor granne med Gud" . Kul att få läsa hela dikten, Lilla jag, det har jag aldrig gjort...

Allt väl här annars...förutom vinterkräksjuka o allmänt kaos...;)



Kram!!

5 Therese:

skriven

Fina tankar du har vännen. Tänker samma ibland:-)

Krya på er!

Kramizar!!

6 Anneli:

skriven

Kan bara hålla med ovanstående "talare" du skriver såå bra! man kan ju inte hinna med allt direkt och man ska njuta av stunden då barnen är glada och friskare, så låt det vara lite kaos som sagt :)

Hoppas ni får en bra fredag och helg nu! Veckan har gått så fort trots att man varit sjuk, hoppas helgen går långsamt så man bara kan ta det lugnt! Idag ska vi ner på stan en sväng igen med mamma, mysigt! Men oj, vilket snöfall det blev här nu. Lite mysigt det med dock, även om man vill ha vååår nu! :) Kramar till er!

7 Maja:

skriven

Hinner inte läsa just nu men vill bara säga att flytande alvedon eller liknande bedövar halsen och oavsätt så är det alltid bättre med fytande enligt barnläkaren i Jönköping som jag träffade men förstår om det är svårt för vi har trugat oxå lycka till kramisar

8 Kråkmamman:

skriven

Åh, jag önskar jag kunde vara som du och bara blunda för råttor, matrester, smuts och leksaker överallt...

Önskar, önskar... Nej det hjälpte inte.

Kram på er!

Kråkmamman

9 Fia:

skriven

hihi precis som det är här då... du skulle bara se kaoset. Kanske alla skulle lägga ut lite "kaosbilder" på sina bloggar så man får veta att man inte är ensam, för det är man ju inte, även fast det kan kännas så.



Vi vet inget mer om mamma än, på tisdag den 3 mars ska hon till Dr och få reda på vad dom upptäckt. Hon håller sig vid gott mod, försöker vara positiv och ta vara på dagarna hon har. Nätterna är värst för henne, då när hon har svårt att sova så kommer tankarna. Men hon är duktig ändå tycker jag. Är fantastiskt stolt över henne som ser livet som hon gör. Boken som jag skickade till sommartjejen har hjälpt henne mycket. läs den.



Ha en skön em, själv ska jag krypa ner i soffan och helt enkelt skita i att vi har städfredag idag, iaf tills fredric kommer hem, då får han städa...ler



kram kram Fia

10 Anki:

skriven

Ha ha ja du vi brukar äta vid den tiden vi också i vanliga fall. ;)

Du tänker nog på Linus Wahlgren (lillebror), han är gift och har litet barn. Jag vet att Nicklas har en son men han måste var tonåring minst.

Nu har jag varit och tittat på broders lgh, vart inte mycket till flytt i dag inte. Ska husera där i morgon i stället. Åh, jag vill också flytta in i en alldeles nybyggd lgh. avis. Ha en skön helg

Kram

11 Tommy:

skriven

Jag tycker att du är duktig på alla vis...Hihi...Trevlig helg...

12 Maja:

skriven

God kväll



Sitter framför så ska det låta lyssnar på lite härlig musik och massor med skratt. Vi väntar på mannens föräldrar och syster som ska komma ikväll. Hur är det med er tänker mycket på dig och familjen så jobbigt när det är sjukt och amn inget kan göra, amn hade ju gärna tagit allt dte där sjuka själv bara barnen slapp. Hur går det för mannen? Här är vi än så länge friska och jag och magen mår bra han ja jag tror det är en Olle är en rörlig rackare än det är ju så mysigt. men måste erkänna att jag ibland kan känna en viss oro för att skaffa en fyra man ska orka och räcka till, sen kan jag inte låta bli att tänka på hur jag ska hinna med mig själv och min kropp är rädd för att inte komma ner i vikt löjligt men sant. Här i vår lilla stad har det varit en del inbrott så just nu ängnar vi tid åt att kolla larm vi har funderat i flera år men tråkia pengar inte just larmet men bevakningen. Eftersom det oftast är ajg och barnen som kommer hem först så finns oxå rädslan att råka komma hem när nån är inne man vet ju inte i vilket skick dom är eller vad dom kan ta sig till ja sånt är jag rädd för har fått tjuvfobi.



Ha en trevlig helg och hoppas ni får sova i natt många kramar från mig. Tack för att du tänker på mig "ler".



13 johan:

skriven

Dammsugaren har vi sparkat, pga dålig arbetsmoral.

Posten är man så trött på, för man har väl annat och göra än och springa till lådan 2 ggr om dan. (det var bättre förr med bara EN postbil) Och så var det vattnet, men det kan man ta en annan dag. Det är bättre och åka till nåt badhus istället.

Arboga är helt ok, OM man har lite mer självgående barn. Jag föredrar nog Vingåker istället. Ha det gott, och en trevlig helg.

14 Ullis:

skriven

Ååh, vilket härligt inlägg!! Du är så mysig, svintoflickan! :)



Kaos bor granne med Gud...ja, vad kan det tolkas som? Att kaos är allt det Gud inte är? Gud kan inte vara kaos. Gud kan bara vara kärlek och harmoni. Kaos är Guds motpol (motpol = hans granne?).



Trevlig helg!!

KRAM

15 svintoflickan:

skriven

vickie..

å gumman..de är hemskt när man är såååå trött...

hur är de i dag då...

hoppas de är bättre!!!!!

jag tcyker de ibland är svårt me helgerna..man vill så mycke..måste så mycke..å så samtidigti vill man vila liksom...

å barnne är inte alltid i samma våglängd som en annan...

nu ska vi snart äta mat..

kramkram

16 svintoflickan:

skriven

ulrika.

å så fint du skriver...

jag ler när jag läser de...å känner igen mej..

å lider me er som har vinterkräksjukan..den har vi inte fått i år..än..ler.

kramkram!!!!

17 svintoflickan:

skriven

maja.

känns de som en olle:-)

spännande.

ja nog tänker man på sånt...om hur man ska orka psykiskt o fysiskt..jag var jätteorolig..

men på ngt sätt får man orken o man växer in i rollen rätt fort ändå...

ler.

å du kommer defenitvit klara de o bli en kanonmamma..

men lite av ens krav o måsten får man kanske lägga undan..

lättare sagt än gjort...



tråkigt me stöld...usch..

sånt gör mej illa till mods å rädd..



nu ska vi äta här.

ha en fin helg!!!!



kramkram

18 svintoflickan:

skriven

johan...om de är du johan o inte din fruga..oavsett..så har du

så rätt i dina ord..kanske vi me borde sparka vår dammsugare..men vem anställer man istället..

moppen eller..

vingåker kanske passar oss bättre då me alla småttingar...

å visst var de bättre förr...de säger väl alla:-) hi,hi ..ett bevis på att vi börjar bli gamla...

kram o trevlig helg!!!

19 svintoflickan:

skriven

ullis.

tack för dina tankar..

jo visst är de väl så..att Gud bara kan vara kärlek..

även om de är svårt att förstå hur allt hänger ihop ibland...

Du får mej att känna mej värdefull på ngt sätt..de tackar jag för..

å jag hoppas du känner att du också är det !!!

tack o kram o trevlig helg!

Kommentera här: