Hjälp eller stjälp...

Ja frågan är vad de eg är när barnen hjälper till...hi,hi...

Ibland blir de mer jobb efteråt ..

tänkte på när jag såg annorlunda familjer...speciellt en familj..där barnen var me o målade om ett rum....de blev färg överallt osv..
och sen så hjälpte de till o baka pizzor..vilken röra...ler.
men så bra föräldrar som låter barnen vara med..
de är jag lite dålig på ibland..




lea ville ge ludde mat...blev liiite för mkt..


men diska gick relativt bra..



och likaså stoppa besticken i lådan....

ja hon är en riktig liten grejjare...hon ska vara me på allt....å ibland går de bra och ibland mindre bra...
de stora däremot som jag vill ska hjälpa till... mellankillen blev idag väldigt sur när jag bad honom stoppa sina nytvättade pyjamasar som jag vikt, i hans låda...
och storkillen hävdar att han varken kan plocka i sin tallrik i diskmaskinen eller bädda iordning sin säng...

hå hå ja ja....

Nu ska jag sova...har varit en mysig eftermiddag hos linahvännen...oj,känns som vi hänger där mkt..
och räddar varandras dagar:-) och förgyller...
idag förgyllde hon min me semlor...mums..
och hennes 5 åring sminkade mej o gjorde ordning mej i håret...kära nån...hon sminkade ju bra...
de flesta brukar ju sminka än så man ser ut som en clown men hon var ju duktigare än vad jag är..

näe natti natti...
1 Ullis:

skriven

Jaa du, Svinto....en bra mamma låter barnen vara med skriver du. Javisst, är det bra att barnen är med. Fast en bra mamma inser också sina begränsningar. Tycker man att det är stökigt att de ska vara med, så är det bättre man inte har dem med.



Jag var aldrig den mamman som lät mina barn vara med jämt då de var små. Nu tänker även jag på programmet "annorlunda familjer" eller vad det hette. Jag skulle aldrig komma på idén att låta så små barn hålla i en målarpensel så små som vissa av ungarna var. Varför kan man undra. Men saken är den att små barn kan inte vara med på allt (tycker jag och det är MIN begränsning). Dessutom har barnen har vissa begränsningar rent fysiskt som gör att det oftast blir pannkaka av allt om de får uppgifter de inte mäktar med pga. omognad, vilket syntes i filmen också. Jag kan undra då vad vinsten med det var.



Annars har mina barn varit med på sådant de klarar av och det har förstärkt deras självkänsla. De var alltid med då jag lagade mat eller bakade. Idag är min 11 åriga tjej en fena på att baka och laga mat. Varje söndag ställer hon sig i köket och svänger ihop en mjuk kaka. :) Hon bakade även till en grupp pensionärer då hennes klass åkte till ett servicehem och sjöng luciasånger i julas.



Att sedan utöka barnens hjälp alltefter deras mognad ser jag mer positivt än att göra tvärtom. Tänker då på andra exempel på barnens delaktighet i filmen som fick mina armar att krulla sig. Så jag säger som jag började inlägget med: en bra mamma inser också sina egna begränsningar.

Lägger också till: fast det är bra att vi alla är olika här...



Kram

2 Anneli:

skriven

Hihi, jag tänkte också på det där när dom målade i familjen annorlunda, blev ju färg överallt! Men dom verkade ju vilja ha det så så :) Filippa är också en sån som grejjar, vill diska, vattna blommor, hämta t.ex mjölk i kylen då hon måste ha en stol.. det gick tack o lov bra igår, bara lite mjölk på golvet efter att man städat! Hhihi, men såklart är det kul också att dom kan så mkt fast dom är så små.



Jaaa, badhuset får vi tajma in nån helg och där kan man ju som sagt både äta o fika, eller om man tar mc donalds innan eller efter..! Vi hörs vännen! Kraam

3 Somris:

skriven

Härligt! Hon kommer bli en riktig liten hushållerska som fixar och donar hos dig och bakar kakor till dig som du kan sitta i soffan och äta! ♥

Tur du fick en tjej till slut!! ;-)

KRAMIS

4 lila jag:

skriven

Söta tjejen! På bilden där hon hällt upp kattmat tycker jag hon är väldigt lik din mormor. Mysigt!

5 Ulrika:

skriven

Ja, hjälp! Iblnad blir det bara kaos när barnen ska hjälpa till och ibland går det jättebra. Jag kan ofta känna att är jag lite stressad och irriterad så blir det ofta kaos och det slutar med att alla blir sura...men är jag lugn och glad så går det ofast bra...så mitt humör styr ofta hur det blir...Har lagt barnen. Pojken, han är så mammig så jag har inte varit med om något liknande. Han vill BARA att jag ska lägga honom och vara med honom hela tiden. Han klappar mig i ansiktet och säger"å, vad jag tycker om dig mamma, åh, vad jag tycker om dig" och kramar och vill helst inte släppa mig, hänger kring benen...han vill helst bo mellan brösten på mig känns det som ibland...tycker lite synd om tjejen, hon får verkligen slåss för att få plats här hemma ibland. Tur att hon (och pojken) har en bra pappa. Nästa vecka har vi teaterföreställning på jobbet. eleverna har jobbat hela hösten med detta och nästa vecka är det dags. Så repetitionerna är i full gång. Det blir både sång, dikter, sketcher, dialoger och musik. Allt har de gjort själva. Jätteduktiga är de och kul är det att få vara med och hjälpa till. Men det är mycket...vi kommer nog vara rätt trötta nästa fredag när allt är över. Nu ska jag snart gå och sova. (Nej, inte all inclusive hade vi men halvpensio, alltså frukostt o lunch.) Kram.

6 Maja:

skriven

Hihihi ja nog blir det inte alltid till hjälp men det är ju härligt att dom vill synd bara att dte inte håller i sig hm. Mina stora får alltid i stort sett duka av kvällsmaten och stoppa in i diskamaskinen samt att dom alltid gjör sin frukost och ställer in i diskamskinen efteråt, låter som jag bedriver barnarbete men jag insåg att jag gjorde dom en björntjänst som höll på att serva dom. Sen är dte klart att det finns undantag ibland gör jag frukost men det är just det att dom inte förväntar sig det. I skolan får dom ta bort sin tallrik och ställa på rätt plats samt att en vid vaje bord torka av bordet.



Jag tycker inte du såg avklädd ut men visst kan förstå dig men vet man vem du är så tror jag inte att folk tänkte så.



Upptäckte idag att v§åran lilla tjej ta sig fram på rumpan men hon kan inte vända så det blir liksom helt stopp ibland men kul känns som hon är tidig. Idag har vi köpt en framåtvänd bilbarnstol till M han är för tung och klumpig för den bakåtvända men eg är dte lite tidigt men vad gör man vi köpte en som sitter fast i bilen med isofix och som liksom låter stolen följa med i en långsamrörelse vid krock dessutom är dte stöd både på sidorna och huvudet så det blir nog bra hoppas jag han är iaf jätte glad.



Det blir ingen skyttetävling för V för Gislaved fick inga tider men jag tror vi åker till Jönköping ändå dom små ska ju vara hos mormor och morfar och M lääängtar.



Ska jobba fredag och söndag kväll samt tis, ons,fred och sönd kväll nästa vecka lite jobbigt att vara borta så mycket på kvällarna börjar kännas att man inte träffa mannen så mycket men hoppas det är värt dte i slut ändan. DEt jag jobbat i januari har sparat mig 13 sgi dagar å det känns ju bra. Nä nu måste jag ta lilltjejen hon vill liksom oxå vara med och skriva.



Va rädd om dig kram

7 svintoflickan:

skriven

Ullis

jo alltså jag håller ju me på ett sätt...för de är ju just därför mina barn inte har fått vara me så mkt för att just JAG inte orkat..men jag kan ändå inte låta bli att beundra dem som orkar och låter...



men sen är de ju lite dumt av mej att så ofta jämföra osv...

som de lätt kan bli.



först när jag läste ditt inlägg tog jag de nästan som kritik men sen tog jag de istället som ngt väldigt positiv..å blev glad o tänkte att jag ska sluta lägga på massa krav på mej liksom...

ja låter lite flummo men du förstår nog vad jag menar.



allfall så kan du väl skicka hit din 11 åring o baka lite åt mej...vore såå gott!!!



kramkram kära ullis.

8 svintoflickan:

skriven

ulrika

hej hej vännen.

tycker jag känner igen mej i mkt..

här är de mkt mamma som gäller..alla barnen är rätt mammiga..o har varit.ibland blir man helt slut samtidigt som de är mysigt.

å då är ändå mannen väldigt engagerad pappa..

men jag är väl lite mjukare:-) ibland allafall.

här kan de också nästan bråka om mej...båda de små vill sitta i knät osv..

blir väl så när de är syskon..slåss om uppmärksamhet lite.

men de funkar alltid på dagis o så fast han är så mammig?



spännande me teater.

då blir du väl stolt..

jag skulle nog gråta en skvätt när man varit me o hjälpt ngr att göra ngt..liksom.

tänkte på dej häromdagen..å vårat jobb..

de måste ju vara stora nu..twinsen...å bröderna ..du vet..

mfl...

konstigt de känns...vad gör de nu tro alla våra ungar...



kraaaaaaaaaaam!!!!!

9 svintoflickan:

skriven

maja

oj va duktiga killar du har..å duktigt av dej att inte serva..

jag är nog lite för mkt curlingmamma tror jag.



vår lillkille fick också framåtvänd stol tidigare än vad man bör..för han var för stor o klumpig på nåt sätt..å så skulle vi ju få rum i bilen när lillasyster kom.



vi jobbade omvarandra ett tag när vi bodde i lerum..de var jobbigt..

men är ju skönt man sparar dagar.



ha nu en skön helg..blev de jönköping?



kramkram

Kommentera här: