könsroller och storfamilj..

Igår hade vi besök av en vän och hennes man och deras dotter.
http://iadahlberg.blogg.se/

det var mysigt som alltid..vi grillade ute trots kylan..burr...nu är man bortskämd med varmt...

här grillar barnen marschmallows...lillkillen vågade inte smaka men de andra tyckte det var mumsigt.




3 av mina och så deras dotter..som är lika gammal som min storkille:-)

min vän var också så gullig och färgade mitt hår..så nu är det svart igen.
ja så fick jag rosor och choklad förstås..tokan..hon skämmer bort mej:-)

Jag umgås ju en del med andra tjejer,mammor osv...och det blir inte lika ofta vi umgås med par...
men det kändes väldigt roligt när de är en man med ibland också...så min man har någon att prata med..
för säga vad man vill...nog är man lite olika som kvinnor och män....


och det där tänkte jag på sen...
hur kommer mina söner bli...
och hur kommer min dotter bli...


blir de det här yrvädret som kommer vilja shopa o fika med sin mamma...
eller blir det nån av grabbisarna...

innan jag fick lea..så kändes det som att de inte spelade någon roll om jag skulle få en tjej eller kille till...
vi skaffade inte ett barn till för att försöka få en tjej...som en del tror..
utan jag var ju väldigt beredd på en kille..även om man kanske lite..låångt långt inne kände det skulle vara kul med en tjej..
å ja...sen när hon kom..var de ju roligt..
och ÄR roligt att ha både ock...
sen visst...i vissa fall är dom faktiskt bara BARN..varken tjej eller kille...
men i vissa fall ser jag faktiskt skillnad och dom gör faktiskt olika vilker jag beror på att dom är olika och inte uppfostran..för vi har då erbjudit både bilar och dockor till henne så också killarna...
å idag valde hon en liten bil i affären hon såå gärna ville ha...
men mest leker hon me sina "bebisar"...
lillkillen har ju nästan bara lekt me bilar även om vi erbjudit dockor m.m..

men jag menar..jag och min man är olika och det tror inte jag bara är som människor utan för att vi är man och kvinna..och då menar jag förstås inte fysiskt för det fattar jag ju att vi är olika ...skratt.
men jag tycker ofta att män tänker annorlunda...(inget illa ment i ordet annorlunda men tror ni förstår hur jag menar)
...eller...vad tycker ni?

(Nåja..detta var bara lite tankar..en parantes..)

sen på kvällen blev vi bjudna till familjen G...

det var så mysigt för de är som en stuga eller lusthus eller vad ska man kalla det? som man kan sitta o fika och äta i..å så var det varmt och skönt o mysigt med tända ljus:-)



underbara männskor...
det bjöd på hamburgare och pommes.åååååå så gott det var..
och barnen badade...å sen spelade vi kubb..tjejerna mot killarna..å vem tror ni vann...
"GIRLPOWER" säger jag bara:-)

Jag måste erkänna att det är lite mysigt att vara bortbjudna ibland..
vi har mkt folk hos oss men  det är inte så ofta vi blir bortbjudna för jag tror faktiskt vi är lite för många..ler...
och det kan jag förstå för jag är ju också lite sådär ibland att man inte orkar om det blir för mkt och för många..
å särskilt kanske inte när våra barn är så små allihopa...
men familjen G verkar liksom inte vara sånna...
man behöver aldrig känna sig dum om lillkillen surar och inte vill komma till bordet på en gång för han är lite blyg i början (även om han känner dom)...eller för att några bråkar eller vad de nu kan vara...

men som sagt vi är nog rätt många va...en storfamilj...eller hur vanligt är det tro att ha 4 barn och vad blir det för skillnader i det sociala livet..utflykter m.m..  på 1 eller 4 tex...
å barnvakt...
det måste ju också vara svårare..
hur många är ni i er familj...är ni en litenfamilj...en mellan...eller en storfamilj..(var nu gränserna går)
dela gärna med er av era tankar:-)

men kära nån...vi stannade till typ halv 12....skratt...
i bilen hem sa till och med barnen att det skulle bli skönt att sova...
de säger dom verkligen inte ofta...


Ja,en väldigt mysig dag som sagt igår...på alla vis..både med besök!!!
och kvällen!!!!

och idag...hmm..näe inte lika mysig men välbehövlig...
har röjt o gjort lite smågrejjer eftersom vi ska campa på måndag...
har faktiskt redan packat min och barnens grejjer...så nu ska jag bara säga till mannen så inte han säger typ 5 min innan vi ska åka att han ska packa...

men så har vi ju en dag i morgon också..

kramkram mina fina vänner!!!
1 Astrid:

skriven

Många djupa tankar. Jag tror ju också att vi är olika både män och kvinnor men det är ju också individuellt att män är olika och kvinnor är olika men vissa drag lyser ofta igenom. Om det är genetiskt eller väl rotade vanor som går genom generationer är ju svårt att veta men skillader finns oavsett vad de beror på och de är inte lätta att ändra på.

Det var en helmysig kväll och det var ju faktiskt riktigt skönt i lusthuset som vi kallar Sofiero. Välkomna tillbaka snart!! Kramar A

2 Maria:

skriven

Härliga tankar...känner igen mycket. Glömmer aldrig när jag var på något föräldramöte och dom pratade genus. Jag gick hem med dåligt samvete för att oskar aldig hade haft någon docka, så Saras dockor och dockvagn åkte fram. oskar packade dockvagnen full med bilar och körde rally. Mitt dåliga samvete försvann. det är bara så, vi är alla olika och tur är väl det, tråkigt det skulle vara annars.vad t

3 Maria:

skriven

Tack snälla vännen för en jätte mysig em!!!

Vi hade det såååååå bra hos er alla 3!!!

Ja, det där med familjers storlekar är ju inte alltid lätt...

Vi får ju ofta frågan om det inte är dax för 1 till snart... VISST skulle det vara kul!!! Det är ju absolut inte av snålhet som vi bara har en...

Jag tycker att det är underbart med många barn!!! Det är helt upp till var & en hur många man vill ha eller har tur att få! Och du! Det tycker att det är lite konstigt om man inte kan "bjuda hem" en familj med 4 barn, så är det inte er förlust utan deras... Hit är ni ALLTID välkommna, även om ni skulle ha 10 barn!!!

Ja, hur dom sen kommer att "bli" en dag kan vi ju bara spå i stjärnorna om.

Tror att vi som föräldrar bara kan göra vårat bästa & sen spelar det väl inte så stor roll om man har en pojke som vill leka med dockor eller en tjej som älskar traktorer/bilar...

Vår tös älskar dockor/barbies att leka med, men är överlycklig när hon får åka traktor, tröska/ lastbil. Och så´n var ju jag med (& är faktiskt lite nu med, ler.)

Nej, nu ska jag röja lite här!

Jag hoppas att ni får en riktigt härlig vecka & är faktiskt lite avundsjuk på att ni får sova i husvagn, det är ju så mysigt!!!

Var rädd om dig vännen & krama din fina familj! Vi längtar alla 3 till nästa gång!

Stor stor KRAAAAM till dig min fina vän!!!

Ps! Köpte ny grill igår så nästa gång blir det grillat här!!! Kramiz!!!

4 Johanna:

skriven

Jag håller med min kloka faster. Och frågan är om det spelar så stor roll vad skillnaderna beror på... Jag vet när brorsan var liten (med tre äldre systrar, huvaligen) så fick ju han överta våra leksaker och mamma köpte tom en egen barbie till honom. Ändå var det bara bilar och traktorer som dög, haha.



Ang apan vill jag ha en, men det blir nog aldrig av, eftersom man inte får ha såna djur i Sverige... :-) Jag får nöja mig med mina två katter, haha. Kram kram

5 svintoflickan:

skriven

astrid..

de är de där...som är synn..att det inte är lätt att ändra på...man skulle bara vilja ändra jättelitegrann..skratt..

fast såklart älskar man ju sin man som den är också..så de är ju kluvet...



tack takc igen för senast och för idag:-)

glad för dej!!!!!



kram

6 svintoflickan:

skriven

maria

hi,hi jo de är nog så..att det vore rätt tråkigt om alla var olika..

men ibland lite enklare:-)

hi,hi men oskar gillar ju och leka me de där människorna i garderoben.ler.

kramis!!!!

Kommentera här: