skoltankar...

Efter ett rörigt fredagsmys då alla sitter å håller stenhårt i sina små skålar för att inte minsta lillasyster ska sno åt sig...
så ska jag blogga lite innan det är dags att ta sig lite te.

I går kväll var vi på ett möte ang vad som händer i många skolor just nu...
man drar ned på personal eller snarare som i vårt fall när man bor på landbygden..och har för få elever..så är de att man anpassar antalet personal efter hur många barn man har..
vilket jag kan på sätt och vis förstå MEN det är alldelles för stora grupper som "de som bestämmer" tycker att det ska vara enligt mej!!!

Förskolan kommer ha ca 21 barn på 3 personal och då räknas föräldraledigas barn som ”halva barn” och I skolan  blir det ca 1,35 på 27 elever ....

(men då tillkommer även  ev speciallärare och de lärare som man tex har i idrott eller hemkunskap m.m).

Läste också på facebook om en mamma vars barn ska gå i ett fritids där de är 60 barn på 2 fritidspedagoger.

grrr...jag blir orolig för hur samhället är på väg?

barn behöver engagerade föräldrar givetvis,som ser och bryr sig och lär dem vett och etikett...men de behöver också få lärare,pedagoger som har tid att se dem och lära...som inte blir sönderstressade av neddragningar osv..
och personal bör inte flyttas runt hur som helst heller..så de blir mkt vikarier hit och dit.

Nej,mkt tankar efter mötet igår och jag pussade på alla mina barn när jag kom hem där de sov så sött..
förutom mellankillen och lilltjejen som låg vakna i sina sängar...de fick pussar fast de inte sov..ler...allafall å så täntke jag-ååå vad jag önskar dom ska få en bra och fin framtid<3

Sen har jag också kännt stor tacksamhet  trots allt detta att skolan ändå är bättre än många andra skolor och att den personal vi har nu är väldigt engagerade och underbara på många sätt...
å så är jag också så tacksam att jag får ta hand om mina barn och ha min egen lilla "förskola" här hemma..<3

Ja,mkt tankar blev det och i morgon ska vi träffa kusinvitamin me familj och busa ihop.

kramis

ps.har fått lite tid för lite inskolningstider för lillkillen ...är några torsdagförmiddagar i april,maj och juni...känns pirrigt...
Han är en otroligt blyg liten kille så vi får väl se hur han hanterar detta.

kramis<3

1 Maria:

skriven

Jag tycker du är duktig som engagerar dig, jag har många tankar men inte så aktiv som du tyvärr. Men helt klart har vi en bra skola vi ska vara rädda om. Har ju varit med om några olika skolar nu. Lillkillen kommer troligen förvåna både dig och personal tror jag. kram och trevlig helg!

2 Therese:

skriven

Tror absolut att det kommer gå bra med inskolningen.

Jag trodde att det skulle bli problem med Elina när hon började dagis eftersom hon var så mammig...Inga problem, det var nog jag som var den mest oroliga. Det kommer gå bra!!

Trevlig helg!!

Kram

3 svintoflickan:

skriven

Maria.

ja visst har vi en fin skola..

och fin personal..de är de som känns så jobbigt att man inte får kvar alla<3

tack för din uppmuntran..ja,du kanske har rätt, jag kanske blir förvånad.hoppas.

kramis å ha en mysig helg..de som är kvar på den<3

Kommentera här: