Olika åldrar

Det finns ett uttryck som man fått höra många ggr " små barn små bekymmer , stora barn stora bekymmer "
Och jag har aldrig tyckt om det uttrycket ... Dels förringar de det man känner som problem när de är små och dels låter de lite elakt mot större barn.
Jag skulle bara vilja säga att problemen blir annorlunda. 
Konflikterna blir på ett annat sätt,
Man får verkligen analysera sig själv och välja vad som är viktigt och inte och över sitt ställningstagande i olika situationer 
Det är inte lätt och då har det ändå inte klivit in i början av vuxenvärlden ännu där de kommer möta på ännu mera val...

En sak som är tydligare med åldern är ju också det att större barn vill större saker, 
Picknick i lekpark kan göra 3 åringens sommar men inte 13 åringens ;)

Det är just nu en utmaning att få skolbarnen förstå att jag inte är deras betjänt bara för att det är lov utan att man tex kan hjälpas åt med frukost osv;)

Sen är det underbart att se syskonens relation till varann.. Visst de kan bråka men de finns också för varann och stötar och hjälper varann.

Jag tycker  att  på något sätt har alla åldrar sin charm och man får dela olika saker med varann💕

( får se vad jag säger om ngr år)

Kram på er och var rädda om varandra 💗





1 Maja:

skriven

Hej!
Blir så glad över att läsa det du skriver, jag avskyr utrycket små barn små bekymmer stora barn... nä barn är olika och det är olika saker som prövas av oss föräldrar det jag möjligen kan hålla med om är att det kan vara lite svårare eller kräver en annan väg när det gäller stora barn. Det är ju så att man tar inte en 16 åring och lyfter in honom på rummet som man kan göra med en 7 åring när dom inte lyssna. Små barn bekymmer stora barn andra bekymmer och oftast är det bara härligt med alla åldrar det min melodi. Ja du inte lätt med semester i år åker dom stora på tonårsläger medans vi andra gör en barn semester i övrigt kommer vi vara hos svärisarna och det passar oss alla.
Nu ska jag fortsätta röja i Mattias rum har köpt en annan säng vilket leder till ommöblering och planering av nytt hyllsystem ja sen ska vi försöka komma överens om vilka leksaker som ska vara kvar och vilka som ska läggas undan något som jag upplever vemodigt.
Stor kram

Svar: Nej årecis. jag tänker också precis så att det är mer att det är helt olika bekymmer. å ja ibland har jag försökt lyfta även blivande tonåringen men de är ju som du säger inte så lätt.fniss.sen är de ju så att varje ålder och period är en ny fas och man har inte alltid samma väg för alla och är ibland lite svårt att veta vilken väg man ska ta just med varje barn. mkt inressant är det iaf. ha nu en fin dag kära du. kram
svintoflickans blogg

2 Sandra:

skriven

Nä det är svårt att göra något som passar alla när de är i så olika åldrar och gillar olika saker. I sommar ska vi ju inte på någon speciell semester så vi delar upp oss lite emellanåt. Typ igår var jag på lekland med de små, maken spelade golf med äldsta killen och i helgen ska jag med ena killen på övernattningsfotbollscup. Alla får göra något de gillar men inte samtidigt. De små är ju nöjda bara det serveras glass varje dag- lite lättare att roa ;-)
Kram och hoppas att er sommar blir fin och solig och varm

Svar: ja att dela upp sig är ju inte så dumt. jag gillar ju bäst göra något alla.fniss.men märker ju med att det inte funkar med allt. är nog bara nåt år till alla ens kan gå på samma biofilm osv. sen märker jag att personligheterna också spelar in. ena sonen skulle kunna vara hemma varje dag och bara sitta o bygga med lego och en annan blir rastlös. 3 åringen är de barnet som eg varit mest på g till att vilja följa med överallt..men hon är ju inte alltid så lätt att ha med eftersom hon inte är den lugna typen.fniss. kraaaaaam å ha en fin sommar.
svintoflickans blogg

3 Ulrika:

skriven

Så kloka ord!!! ♡♡♡

Svar: <3 kram på dej fina du.
svintoflickans blogg

Kommentera här: