Kroppensstyrka

5 barn
6 graviditer 

Tredje graviditen  och jag och min man bodde i gråbo i Lerums kommun 
Jag jobbade på En förskola i Partille och vi pusslade så våra barn kunde vara hemma 
Såg fram emot en liten trea 

Veckorna gick och såg fram emot vecka 12 då man kunde känna sig mer trygg
I vecka 11 började jag blöda 
Kändes oroande förstås 
Fick tid på gyn i Göteborg varav En manlig läkare gjorde vaginalt ultraljud och sa snabbt och kyligt 
-fostret är dött , det slutade växa efter några dagar och ändå fortsatte graviditeten 

Han berättade ingenting alls om hur jag skulle må
Om magvärken
Blodklumparna
Sorgsen 
Vemodet 
Kroppen 

Vid havet när man och barn badade började det rinna blod 
Trots 7 bindor rann det igenom
Jag grät 
Det var blod på det offentliga toagolvet 
På stranden
Och jag storgrät
O mumlade att jag fått missfall 
Några tanter sa syrligt -vad gör du här då

Äntligen kom mannen och barnen 
Vi tog bilen o körde hem
Jag blödde o var matt och svag länge 
Blev sjukskriven 

Såhär efteråt hade jag nog behövt åkt in och skrapa men jag visste ju inget om det 

Det var typ 12 -13 år sen och ändå minns jag det så tydligt 
Och tänker vilken gåva att jag blev gravid igen och ytterligare 2 gånger till och har fem fina barn 

Å jag tänker fatta ändå vad min kropp gått igenom 
Missfall 
Graviditer 
Förlossningar !!

Och vad den går igenom på olika sätt
I utmattningen 
I känslor 
Värk 
Men 
Som ändå går står tänker finns 

Ev sköterska jag träffade i början av utmattningen sa att jag måste tänka positivt om kroppen 
Ge den tålamod 
Och lita på att den läker 

Den må blivit lite tjock 
Otymplig 
Lite stel
Rynkig 
Osv 
Men ändå 
Stark 

Girlpower 
Fniss 


Kommentera här: