svammlande tankar från en skör "tant"

Tänk så mycket olika möten mellan olika människor påverkar för resten av livet...
postiva o negativa...
Igår var de en dag full av olika möten för mej..

först var jag till arbetsförmedlingen och pratade med en underbar kvinna...
min föräldraledighet kommer ju kunna räcka ca 1  år till ..sen???
Eg är ju min dröm att vara hemmamamma!! de är verkligen de jag vill!!!
men pengarna???
allafall var hon så go mot mej o undrade vad jag ville och om jag ville plugga osv...
hon bad mej göra ett intressetest på internet och sen kan man även prata me nån studievägledare osv...
Så nu har jag gjort ett intressetest på arbetsförmedlingens hemsida..de var faktiskt riktigt spännande...

https://sso.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=108

där stod de jag skulle passa bäst som typ diakon,kurator,pedagog,socionom... osv..
sen kom de på andra plats typ jobba me reklam eller skriva eller informera osv...
Å jag vet ju själv att jag älskar att höra andra människors liv o historier osv...
men jag vet samtidigt att jag är väldigt skör....å skulle nog må rätt dåligt av andras sorg osv...
Å jag älskar att skriva.....men?

Har ju jobbat på förskola och fritidshem förut m.m o känner väl att de  skulle kännas konstigt att göra de när man har barn själv..
de är ju våra barn jag vill ta hand om..
jag vill ju vara hemma !!!!!!!!!!!!!!!!!! tills de blir 6 år..då kan jag jobba när de är på 6 års och sen va hemma när dom kommer hem...de är min DRÖM!!!!

Allafall så mötte jag sen (en som jag känner till en viss del.)..efter mitt fina möte på arbetsförmedlingen och vi började prata lite..där kändes de som att personen så uppenbart tyckte jag gjorde fel som var hemma me barnen...
å i princip frågade när jag skulle börja leva mitt liv...
å du vill säkert ha fler me ?
ja,kanske en till...(för de måste jag erkänna att jag har en längtan efter hur konstigt de än låter i era öron)...
å då sa personen-men måste de inte va jobbigt att alltid ha nån hängandes i tutten...de flesta vill ju ändå lämna bort sina barn ibland...

Inget var säkert illa menat o vi pratade även om andra saker...

men ändå blev jag ledsen...
Jag har fått och får ibland kritik för att jag har barnen hemma...(jag har kunnat de för att vi fått barn så tätt..så vi har sparat dagar...)
Många verkar tro  att barn behöver "dagis"..och att de blir understimulerade av att "bara" vara hemma...
Jag säger inte att de är fel med förskolor m.m..och jag tycker var o en ska välja själva de som är bäst för dem...ja eg kan man ju bara välja till en viss gräns för så småningom har man ju inte råd att vara hemma....
men de jag vill komma till är att de är så tråkigt att man inte istället kan få lite beröm för att man är hemma me de man älskar mest på hela jorden !!!!

Allafall var jag på massage sen hos en underbar kvinna som varit hemma me sina barn o hon var så peppande och så sa hon att de enda som hon missat var att hon inte klippt så mkt i tidningar me dem så de var inte så bra på att klippa...oj vad jag skrattade...för de kändes som de var då verkligen inte så farligt att man inte kan klippa tidningar de första man gör...ler...

tänkte också på de igår..hade jag varit en man så hade jag nog fått massor av beröm..åå vilken duktig pappa som är hemma me barnen...
(men är jag hemma då är de en kvinnofälla minsann)
men å andra sidan..vad finns de annars för fördelar me att vara man?
möjligen att man kan gå me bar överkropp utan att nån bryr sig?
men å andra sidan...hur skönt kan de va att gå me nåt dinglande mellan benen i den här värmen?

Nej nu får de vara slut på mitt svammel för idag och
- jag önskar er en underbar kväll  där ute alla män och kvinnor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu ska jag gå till min man...han har nog somnat före mej..de händer nästan aldrig..
Jag förstår inte hur han orkar gå upp så tidigt o somna så sent...
men snart har han semester....Blir underbart att vara alla tillsammans:-)

ps:jag kallar mej en skör tant idag för jag tror jag börjar bli en tant...jag klagar nämligen över värmen o sätter mej i skuggan...
o skör är jag för att jag tar åt mej av allting...
å svamlande..ja,de behöver jag ju inte förklara...

kram!!!
1 Maria:

skriven

NJUT så länge du kan vara hemma, som du vet är det även min dröm. Sen kan folk få tycka vad dom vill.



Ska ni bada något mer kan ni väl komma till Fiskeboda, vi tänker campa där ett par dagar.



kram Maria

2 svintoflickan:

skriven

maria..



du har ju så rätt..

jag önskar jag kunde vara mer sån o bara stå upp för vad jag tycker utan att ta åt mej liksom..



vi ska ju till göteborg helgen o ca en vecka framåt..

men innan dess kanske man hinner ta sig en badtur till fiskeboda..hade varit mysigt..

ska de bli varmt i morrn me....



kraaaaaaaaaaam vännen !!!



ps:vi får väl vinna på nåt du o jag :-) eller starta nåt ihop..ler.

3 lila jag:

skriven

Fina reflektioner. :-)

4 Vickie:

skriven

Njut av att vara hemma så länge du kan. Det är min dröm med. Mår inte alls bra av att lämna bort dem. Du ska inte ta åt dig alls!! Tycker att det du gör är fantastiskt och skulle gärna byta. Är lite avundsjuk ibland på dig ;o)

Lev din dröm så länge du kan!! Tycker du är jätteduktig!!

Stora kramar

5 Somris:

skriven

jag tycker också du ska njuta vännen, skit i vad andar tycker och tänker - det är ditt liv. Själv hade jag gärna varit hemma ett år till med Viktor om det varit ekonomiskt möjligt! Jag är så glad att han trivs på dagis, annars skulle jag nog dö tror jag....



Och nej, vi har inga prickar så långt ögat når, bara feber....

KRAAAAAAAAM

6 Somris:

skriven

PS: Nej, det där dinglande paketet mellan benen är jag inte heller avundsjuk på. Fattar inte ens hur de kan gå med det där mellan benen, än mindre hur de orkar med det i värmen! fniss DS

7 Anneli:

skriven

Åh, vad fint du delar med dej av dina tankar. Tycker som du att de som är hemmamammor ska få MER BERÖM, tror det ofta handlar om avundsjuka, att vissa inte kan vara hemma med sina barn, fast att dom kanske vill. Du är ju jätteduktig med dina barn och jag har då aldrig tyckt dom är understimulerade, snarare tvärtom så mycket som ni hittar på ;) Men att plugga vore kanske nått för dej? Jag tar ju inte lån men får ändå 3000 kr/månad i studiebidrag, det får alla med ett barn. Och när jag börjar plugga igen kommer jag få 3500kr/månad (500 extra för varje barn) så du kommer ju få mer än så eftersom du har fyra :) Och så är man hemma mycket ändå, tycker det är perfekt! Men som sagt, man ska känna vad som känns bäst för en själv!



Hur har ni det på måndag nästa vecka? Eller är det nu redan på fredag ni åker till Göteborg? KRAM till dej!

8 Annika:

skriven

Klart du ska vara hemma eftersom det är det du vill. Så länge det funkar för din familj är det väl bara bra.

Å det är ju väldigt intensivt att vara "hemmamamma". Tycker jag i alla fall nu när killarna är hemma hela dagarna, även om det är jättekul med massa tid med sina barn.



Hoppas ni får bad o sol idag. Här ska det tydligen regna senare men än lyser solen.

kramis

9 lila jag:

skriven

Var tvungen att göra det där testet. Och det visade sig väl vara båda ganska bra och helt galet. Här är några av tipsen jag fick på vad jag kan jobba med:

författare

kyrkomusiker

dansare

präst/pastor

förlagsredaktör

bibliotekarie

översättare



Nåja, en hel del av detta har jag ju redan betat av på olika sätt. Verkar som dansare är den största utmaningen att ta tag i...

10 Ulrika:

skriven

Hej vännen. Så fina tankar du har. Vet du, jag tror mycket att det handlar om avundsjuka när folk kommenterar ens levnadssätt. Jag har ju min barn på förskola men jag har fått mycket kritik för andra saker; att jag valt att leva med den mannen jag har, att vi (ve o fasa) smög och gifte oss hemligt, att jag valt att arbeta som elevassistent när jag skulle kunna vara rektor...men det är mina val och jag tar konsekvenserna för dem. Jag tror att när man får kritik för tex sitt levandssätt får man försöka tänka att den kritiken säger mer om personen som ger den än om den personen som får den. Förstår du hur jag menar? Släpp det, tänk "okej, det är så den människan tänker men detta är MITT val och jag bestämmer över mig".

Jag är imponerad av hur ni löser ert liv och allt ni hittar på. Lite tror jag det är samhället som byggt in att alla barn behöver förskola, alla ska vara så lika! Om vi hade haft ekonomisk möjlighet hade jag velat arbeta halvtid och vara hemma resten. Så barnen skulle få viss tid på förskolan men också mycket hemmatid. Men vi trixar och håller på så det går rätt bra ändå.

Nu ska jag göra det roliga testet! Spännande! Stor kram.

11 Therese:

skriven

Tycker du ska göra som du själv vill och strunta i vad andra tycker... Man är ju så olika.

Vet själv att jag skulle gå mig själv och barnen på nerverna att gå hemma, medan du verkligen passar för det=) Passa på och njut så länge du kan vara hemma!!

Kram

12 Sofi:

skriven

Tycker att det låter toppen att du vill vara hemma med era barn, det är ett val som är upp till var och en att göra och jag tror fler skulle välja det om det fanns ekonomi till det. Själv tycker jag att det är perfekt att plugga som jag gör nu, mycket av tiden finns jag trots allt hemma. Inte heller tycker jag det är konsigt att du kan tänka dej ett barn till, själv känner jag att det är nog med 4, men alla är vi olika och det är ju toppen! Hur skulle det se ut annars, ganska trist och tråkigt skulle jag tro. Positivt är att du har ett år till att fundera på vad du ska göra sen, ta tid på dig så ska du se att det löser sig.

13 Anki:

skriven

Jag tror att det är avundsjuka som gör att folk säger så ch att de själva inte klarar av att vara hemma med sina barn dag in och dag ut. Jag tycker att du ska njuta och bara vara.

Kram

14 Maja:

skriven

Ja du tant möjligen toktant då. Värmen har väl tagit slut på många gamla som unga så det behöver man nog inte vara tant för möjligen förståndig. Tackar för komplimangen men jag tror inte 18kg sitter bara på magen tyvärr men det tar vi sen. Såg arr det blev fel angående vaggan det skulle kosta 1000kr att göra en själv men jag antar du förstod det. Vi köpte vaggan så den komemr förmodligen på fredag trodde hon den kostade oss 1025kr så det käns ju bra, nu slipper vi tränga in en spjälsäng i vårt sovrum. Om vi har mysigt hemma ja man blir ju lite hemmablind tycker alla andra har dte så fint men visst vi trivs jag hade gärna haft lite mer blommor och sådant mend et kräver ju underhåll.



Du är en fantastisk kvinna som väljer att vara hemma med era barn jag beundra dig så mycket. Jag skulle ox vilja vara hemma men får erkänna att jag förmodligen hade valt ett ha barnen på 4 årsverksamheten av rädsla för att jag inte skulle lära dom tillräckligt inför skolan. Så va stolt och bry dig inte om vad andra tycker och tänker. Men en bebis till oj då du är verkligen modig.



Nu ska jag ta och hänga upp tvätten å se om jag kanske ska ta itu med något i efm ska vi åka och bada grannen ska förlja med igårvar jag vid stranden själv med barnen men det är ju roligare och tryggare att vara två vuxna.



Ha en skön dag kram

15 svintoflickan:

skriven

vickie..

ååå tack älskade du...

du vet då vad jag behöver höra...

å jag önskar du ska få följa dina drömmar också..

kramkram vännen min..

vi måste ses nåt snart igen...

kram

16 svintoflickan:

skriven

annika.

jo men jag tycker me de är intensivt vara hemma..

vissa dagar är all ork slut på kvällen..

men sen kommer de de där dagarna som man bara får såå mkt tillbaka..ler.

snart ses vi.

kramkram

17 svintoflickan:

skriven

ulrika..

blir alldelles förvånad när jag läser om de kritik du har fått...de finns verkligen folk till allt känner jag...

Jag tycker du skriver så bra också...du skulle passa som nån slags psykolog eller coach..ler..

vad fick du på testet?

hur går de me lekstugan?

kramkram o tack!!

18 svintoflickan:

skriven

maja.



vagga låter jättemysigt.



tack för dina fina ord.

känner mej så lyckligt lottad som träffat dej o många andra här genom min blogg..

vilken tur att just du hittade mej.ler.



har också varit själv me barnen nångång vid stranden..de är absolut skönare vara två..mina stora tror ibland de kan mer än vad de kan.



nu måste jag sova..

men kramkram till dej!!!

19 Ullis:

skriven

Jag har det bra i värmen, tack som frågar! Ibland kan jag tycka det är fööör varmt. Speciellt om nätterna då jag gillar att sova svalt. Fast det är härligt med sommar! =)



Jag brukar egentligen aldrig kommentera gravida, men din mage var verkligen snygg. Faktum är att DU är ju snygg som gravid. Det var aldrig jag, tyckte jag.



Du verkar ha samma dröm som jag. Vara hemma länge med barnen och sedan jobba så lite att jag är hemma då de kommer hem från skolan. Jag tycker du ska strunta i vad alla säger. Ha din dröm framför ögonen och inrätta ditt liv efter mammaledigheten så att du kan vara hemma. Om det går. Du har ju många bra ideér.

Kram på dig!

Kommentera här: