tandläkartankar..

Idag var vi hos tandläkaren som sagt..
å man känner sig som en dålig mamma för att barnen har hål...
fast egentligen vet jag ju att de är så mkt som spelar roll och alla våra barn har ju samma vanor och ändå så har de olika tänder..
verkar som storkillen och lillkillen tyvärr fått sämre tänder..

allafall så ska lillkillen öva på att sitta själv i tandläkarstolen innan tandläkaren träffar honom nästa gång...
han har egentligen 3 !!! tänder som behöver dras ut...MEN de dras inte ut förrän han fått infektion i dem?
låter inte de konstigt...

Vi fikar absolut lite då å då men vi har ju ändå regelbudna vanor och vi borstar tänderna morgon o kväll..
men som sagt de är väl olika salivsammansättningar å sånt som gör de?

Har era barn hål?

Min syster och min bror hade tydligen en del problem med tänderna när de var små...men inte nu..så det känns ju skönt!

Nu ska jag snart sova..är supertrött ...tror de är för att jag är förkyld ....
skyller på det allafall.

kram<3
1 Tumba:

skriven

Hej o hå, det är mycket med de där tänderna... att borsta dem är faktiskt nåt av det jobbigaste med att ha barn tycker jag... iallafall när de är i Elviras ålder då det protesteras å det grövsta o det känns som om hur man än försöker kan det inte bli bra... Men vi kämpar på morgon o kväll ändå såklart o än har inga hål dykt upp så man får vara glad! Vi fikar ett par gånger i veckan, dricker läsk på helgen o har lördagsgodis, o så är vi världens juicedrickarfamilj. Japp, så är det med oss! Så härligt att Deboras vackra ögon får fortsätta synas ordentligt :) Skickar lite blogginfo på FB, kram kära du

2 mammaveronica:

skriven

Tänder...Mina har inga hål som tur är, hade en superbra tandsköterska när jag var där med Alice sist, hon förklarade att det är lite orättvist det där med hålen, våra har tur nu, men rätt vad det är.. Så förklarade hon om fika, bullar marie kex och russin. Viktigast är att skippa sånt som fastnar i tänderna. Barn pillar inte bort det som fastnar utan det kan bli kvar i tänderna hela dagen och fräter förståss hela tiden. Vi vuxna skulle ju bli tokiga om ngt satt fast i tanden.. Men detta har vi klarat bra, vår bvc sköterska varnade oss för just mariekex och russin tidigt.

Och du, jag tycker du verkar vara en kanonmamma! Men jag förstår kännslan, det är ju samma när man får hål själv! Som om man fuskat med tandborsten och snaskat för mycket..

3 Astrid:

skriven

Ett barn av tre hade problem med flera hål i mjölktänderna. Vi fick åka och fluorlacka stup i kvarten och jag kände också att jag var en dålig mamma. De andra barnen hade inte hål och alla tre åt lika och borstade tänderna både morgon och kväll. Det måste alltså vara så att det beror på något annat t ex. saliven eller att kvaliten på mjölktänderna är sämre av någon anledning. Efter att mjölktänderna försvunnit så försvann också med hål i tänderna. Tänk att det där med hål i tänderna är så skuldbelagt. Det får vi ändra på... Vi gör så gott vi kan mer kan vi inte göra. Kram

4 Sommartjejen:

skriven

Å fy vad hemskt, utdragning av 3 tänder. Stackars liten!!! Och hemskt att han ska behöva få ont i dem först också....

prova köp flour tabletter, finns i många olika smaker. Det kan du ge dem flera gånger om dagen att gå och suga på och är ju jättebra för de som har dåligt saliv.

KRAM!!!

5 svintoflickan:

skriven

tumba

skönt å höra..här är de också juice..frukost o kväll till smörgås är de de som gäller..

å middagen mjölk eller vatten.

å sen fredagmys med läsk och lördagsgodis o ofta dricka då med..

å sen blir de ju lite fika då å då förstås..du känner ju mej.

ler.

men borsta tänderna går oftast bra...fast vi borde köra mer med eltandborste eg..man bara blir lite slö.

tack för info på fb.

kraaaaaaaaam

6 svintoflickan:

skriven

Astrid.

SÅ skönt att höra..

Ibland känns det som att precis ALLT är mitt fel eller min förtjänst beroende på hur barnen är ..eller hur man ska förklara.

Istället för att se att det faktiskt kan finnas biologiska orsaker till saker å ting.

kraaaaaaaaaaaaaaaaam vännen<3

7 svintoflickan:

skriven

sommartjejen

florutabletter brukade storkillen äta..laktrist.

men får man ge de till små barn också?

kramis !!!

Kommentera här: