carpe diem

Ja nångång ska jag väl kunna ha mitt favocitat som överskrift...
å de får bli idag....

satt ikväll vid kvällsmaten o kände att jag bara älskar min familj såå mycke..
å tänkte på alla runt omkring mej som betyder så mycke för mej !!!

Har läst lite bloggar idag bland annat en tjej som jag vet många följt som heter Sabina o som har dött i cancer nu...
sånt känns så svårt att förstå..
en ung 2 barns mamma me hela livet framför sig...

man kommer aldrig förstå sånt...

men jag önskar att  man ska kunna se glädje i små saker..
och kunna njuta av de man har

I programmen "Himlen kan vänta" så var faktiskt de som var sjuka ofta ganska positiva o njöt av livet trots att de var dödsjuka liksom..
de tog tillvara på varje dag..
säkert bättre än en människa som är frisk gör...

så min önskan och bön är att ta tillvara på varje dag och fånga alla små glädjeämnen!
och en stor kram till alla som sörjer...
gråter
som är sjuka...
eller inte ser glädjeämnena de har framför sig...
eller kanske inte har några ...
ber att de ska hitta något i livet som de tycker att de är värt att vakna på morgonen för!!

Carpe diem-Fånga dagen!!


kram
1 Vickie:

skriven

Vilket fint inlägg! Håller med helt och fullt. Fast även om det låter lätt så är det ibland ganska svårt att se de där små glädjeämnena i tillvaron. Fast jag försöker..

Har en på jobbet som mår riktigt dåligt nu, och jag lider så med henne. Särskilt när responsen från andra vi jobbar med är mer som "ta och ryck upp dig". Det skär i mig. Vet ju hur hon känner sig. Känner så väl igen det där..

Vi gjorde två sorters pizzabullar eftersom lillskrutt inte ska äta mjölk alls nu. Så i våra hade vi tomatsås, skinka och ost samt pizzakrydda och lillskrutts blev utan ost. Tyckte nog att de blev rätt goda. Så nu ligger de i frysen och väntar på picknickar och annat.

Idag jobbar jag till 17 så vi har morgonen hemma tillsammans barnen och jag, är så skönt att få ta det lite lugnt och äta frukost ihop, gillar det.

Blev så glad på jobbet igår, jag brukar hämta upp en av tjejerna som jobbar där, när vi börjar samtidigt samt skjutsa hem emellanåt. Det är ju sånt som man gärna gör för att hjälpa till. Så igår kom hon med två blomstercheckar samt sa att hon skulle betala skorna som jag beställt via henne. Det var ingen idé att säga emot. Var så gulligt att hon uppskattar hjälpen. Blev nog gladast över möjligheten att köpa blommor, gör man ju inte så ofta sådär på en blomsteraffär.

Här hemma varierar favoritfilmerna. Igår var det madagaskar 2 som gällde. Lillskrutt vill helst se mora träsk eller stora maskiner. Stora killen gillar tecknade star wars bland annat.

Nu ska jag klä på mig och gå ner och göra frukost.

Hoppas du får en bra dag!! KRamisar

Ps Vad gör ni helgen 8-10 maj? Funderar på att ev åka ner då, är ledig på måndagen 11 för att förskolan stänger. KRam igen.

2 Tommy:

skriven

Nu har jag läst din insändare i KK...Väldigt bra skrivet och jag håller fullständigt med...Vi hade faktiskt också tv:n på, det fick man väll ??? Ha en trevlig dag och akta dig så att du inte blir grundlurad...

3 Anki:

skriven

Så fint du skrev. Kram i massor

4 Anneli:

skriven

Åh så hemskt med mamman som dött :( Varför måste det vara så orättvist i denna värld? Jag tror verkligen att man ska ta tillvara på livet mer, inte ta saker och ting för givet, för en dag kan det faktikst förändras. Ja, angående mitt irritationsinlägg där så får man ju en del dumma kommentarer, och igår kände jag lite "Men, var det verkligen nödvändigt?" En i klassen som liksom "hängde ut mej" inför massa massa andra klasskompisar och det blev väldigt pinsamt för mej. Kände mej väldigt ledsen sen, men jag vet inte om personen som gjorde så verkligen menade nått illa, tänkte väl sej inte för bara. Och under graviditeten är man ju lite extra känslig. Ja, påsken som sagt.. vi har bara annandagen uppbokad, men vi kan ju se.. anars får det bli nån annan dag och vi ses bara vi eller så, men mamma vill ju gärna träffa din pappa och ´Lajma (jag med för den delen och gratta till vigseln!) jaja, nu ska jag gå till min arbetsgrupp här på skolan.. Sen ska jag nog kila runt på stan lite och leta skor till Filippa, vårskor! Kram till dej!

5 ALSpenseln:

skriven

Goá du! Tack för alla tankar till andra...till mig...!

Varför, varför, varför? Det finns inga svar när döden drabbar familjen...Vad är det för mening med livet, kan man undra då. Det enda svar som poppar upp nu hos mig är: relationer. Att föra släktet vidare så klart. Att umgås med varandra. Vara nära varandra.

Då får jag själv mina största upplevelser nu. En kram betyder så oerhört mycket. Kramas medan vi lever är nog meningen...kram kram

6 tiindra:

skriven

Det är konstigt att när ngt hemskt drabbar ngn eller en själv det är då man börjar tänka till.....som tex vi här hemma som bråkar om småsaker när det finns värre saker där utanför..som tex sabina och hennes kamp....

Vad är pengar (det som vi oftast bråkar om)framför ett liv...Det är så hemskt när yngre går bort när de har hela livet framför sig...För mig så är det de äldre som har levt sitt som ska det...det är fel....

Med en sådan gnista som sabina hade...kunde hon inte fått varit kvar....

När syrran gick bort i en olycka (som du vet) då försvann min tilltro till gud..(även om jag inte trott på han tidigare så försvann den lilla tro jag hade) Ingen gör ngt dylikt med unga människor tycker jag....men så är livet...

Man vet inte vad som händer morgondagen..och skulle man gå och tänka på vad som skulle kunna hända då skulle man bli knäpp...bäst att inte veta...

Däremot måste jag oxå ta vara mer på och njuta av livet helt klart...bara att man försöker tänka på det så ska det nog gå...

7 Therese:

skriven

Fina tankar vännen:-)

Kramiz

8 Karin:

skriven

Hej! Jag har lagt ut modellbilder på min blogg från min senaste plåtning, kika gärna in och kommentera vad du tycker!:)



www.abckarin.blogg.se

9 Maja:

skriven

Hej



Sitter i fotöljen och njuter av tystheten då jag för en lietn stund är ensam i huset. Fick gå hem från jobbet idag igen då dagis ringde om att Mattias hade 39,8 i feber förstår inte han var sig lik i morse utan feber men men. Nu är mannen och kör iväg v till musikskolan Mattias fick fullständigt bryt och ville följa med och åka bil så mannen tog med honom har har 38 nu utan alvedon el liknade. Simon är på miniorerna. Så jag har idag gjort en massa små saker som att rensa ut i våra uteklädslådor vantar och mössor och sånt som jag har tvättat upp. Sen har jag sopat lite ute och planterat om den sista blomman inne plockat fram påskpynt ja sen blev det stryka och städa så jag är lite trött i benen just nu.



Det känns iaf skönt att ha det gjort för då behöver jag bara tänka på iköp och matlagning i morgon då vi firar mannen som fylelr idag. Kläderna han fick av oss passade och han blev nöjd med det. Nu ska jag duka fram liet kvällsmat så Viktor hinne räta innan han ska på scout som börjar kl 18 blir smörgås idag.



Att njuta och se dom små skaerna i livet är en inlärningsgrej tror jag något som dom flesta först lär sig på riktigt efter att varit med om något riktigt tråkigt. Jag är nog lite som du jag kan bli så där riktigt upprymd av att barnen komme rhem från skolan bara att höra dom säga hej och ta av sig ytterkläderna ibland känner man sig nästan lite löjlig.



Såg att dte hade blivit många av mina inlägg sist jag fattar inte varför.



Sköt om dig och de dina kramar

10 E:

skriven

Hej vännen.

Vad fint du skriver, o nu känns allt plötsligt lite ljusare....har nämligen varit en jobbig kväll här. Började med att jag ville klippa stora killarna i håret, de har ju blivit såååå himla långhåriga de senaste månaderna. Men eftersom de själva vill ha lite längre frisyrer så kom vi fram till att jag bara skulle toppa dem, typ. Började med Christoffer, men när jag luggade honom av misstag med saxen exploderade han !!!! Har väl att göra med att han utvecklas mycket nu, o hormonerna dansar väl runt i den lilla kroppen, men jag har ändå svårt att förstå att han blev såååå arg. Började gråta, ropa fula ord till mig o allt på en o samma gång:-( Så jag hade som tur var inte riktigt hunnit ta mer än lite på varje sida o lade ner projektet omgående....

Så kommer Sebastian ner o jag är så ledsen o nervös över Christoffers reaktion, så jag sätter på fel nivå på klippmaskinen o allt hår bara försvinner.....o han som stod så still o snällt o som ville ha kvar sitt hår.....jag blev så ledsen, o kände att jag svikit honom då jag lovat att bara toppa lite grann.....men som tur var sa han bara att "Mamma, det växer ju snart ut igen". Men vad mitt modershjärta värkte, o samtidigt var jag irriterad på Christoffer o tänkte att om han inte överreagerat så våldsamt så hade jag nog kollat noggrannare på vilken längd jag tog på Sebastian:-(

Så det blev lite jobbigt där, o som pricken över i:et när jag kommer upp i köket så säger Jonny att jag måste vara rädd om den kortaste nivån till hans nya, dyra hårklippningsmaskin för han kör ju rakat här nu o klipper ju ganska ofta.....o när jag går ner i källaren så är den puts väck !!!!!!! Jag vet ju att jag la den på avfuktaren medan jag klippte Christoffer, men den måste ha ramlat ner på golvet o blivit nedsopad med håret i avloppsbrunnen. Då brast allt för mig o jag började störtgråta !!!!

Och nu har alla andra redan somnat gott, o här sitter jag med dåligt samvete för lille Sebastian som hade sparat sitt hår så länge. Men men, finns väl större problem i världen även om mitt samvete känns som en klump i magen nu.

Kram o godnatt.

11 E:

skriven

Hej vännen.

Vad fint du skriver, o nu känns allt plötsligt lite ljusare....har nämligen varit en jobbig kväll här. Började med att jag ville klippa stora killarna i håret, de har ju blivit såååå himla långhåriga de senaste månaderna. Men eftersom de själva vill ha lite längre frisyrer så kom vi fram till att jag bara skulle toppa dem, typ. Började med Christoffer, men när jag luggade honom av misstag med saxen exploderade han !!!! Har väl att göra med att han utvecklas mycket nu, o hormonerna dansar väl runt i den lilla kroppen, men jag har ändå svårt att förstå att han blev såååå arg. Började gråta, ropa fula ord till mig o allt på en o samma gång:-( Så jag hade som tur var inte riktigt hunnit ta mer än lite på varje sida o lade ner projektet omgående....

Så kommer Sebastian ner o jag är så ledsen o nervös över Christoffers reaktion, så jag sätter på fel nivå på klippmaskinen o allt hår bara försvinner.....o han som stod så still o snällt o som ville ha kvar sitt hår.....jag blev så ledsen, o kände att jag svikit honom då jag lovat att bara toppa lite grann.....men som tur var sa han bara att "Mamma, det växer ju snart ut igen". Men vad mitt modershjärta värkte, o samtidigt var jag irriterad på Christoffer o tänkte att om han inte överreagerat så våldsamt så hade jag nog kollat noggrannare på vilken längd jag tog på Sebastian:-(

Så det blev lite jobbigt där, o som pricken över i:et när jag kommer upp i köket så säger Jonny att jag måste vara rädd om den kortaste nivån till hans nya, dyra hårklippningsmaskin för han kör ju rakat här nu o klipper ju ganska ofta.....o när jag går ner i källaren så är den puts väck !!!!!!! Jag vet ju att jag la den på avfuktaren medan jag klippte Christoffer, men den måste ha ramlat ner på golvet o blivit nedsopad med håret i avloppsbrunnen. Då brast allt för mig o jag började störtgråta !!!!

Och nu har alla andra redan somnat gott, o här sitter jag med dåligt samvete för lille Sebastian som hade sparat sitt hår så länge. Men men, finns väl större problem i världen även om mitt samvete känns som en klump i magen nu.

Kram o godnatt.

12 svintoflickan:

skriven

vickie.

nej just de där me att rycka upp sig..

hur gör man de liksom...

riktigt så enkelt är de ju itne för då skulle man ju rycka upp sig när man mår dåligt så man inte mådde dåligt.

kan du inte skicka recept till pizzabullar..undra om mina kräsna barn gillar dem..skratt..



härligt att få uppskattning..

och härligt att köpa blommor...

vad var de för skor du hade beställt..



vad var de du skulle maila mej..ler nyfiken som jag är..



magdagskar 2 såg vi idag.

å åt lite popcorn.



ev åker vi den 10 till london..

men vi kan ju höras för hinner nog ta en promenad nån dag innan isåfall om inte annat...



nu ska jag göra lite mer te tror jag..



kramkram



13 svintoflickan:

skriven

maja.

ja jag kan absolut va som du..blir glad av småsaker sådär..

men jag kan också bli sur för småsaker..

jag pendlar nog mkt men är i de mesta väldigt glad..



oj va mkt du hunnit idag..va skönt..

här har vårskorna åkt fram allafall:-)



här är de me feber o öroninflammation har lillkillen...

de stora är allafall feberfria..



vilka kommer o firar i morgon då..

skönt de blev en bra dag..hoppas m mår bättre i morgon då..plutten..



vad har du för påspkynt..sånt har jag inte ens tänkt på ännu..men ska försöka köpa ägg i morgon..de är nog de barnne tycker är viktigast gissar jag..ler.



nu ska jag ta te o sova..

ska till stan i morgon..samtal m.m.



kramkram



14 svintoflickan:

skriven

Å E!!

Vännen min...

så de kan bli ibland...

å ofta är de så kan jag känna ibland att man blir arg på fel barn..

här är de ju oftast storkillen som blir arg eller trotsar..

å så kan mellankillen komma emellan på ngt vis för att han just då när jag varit arg på storkillen frågar en sak liksom...

men allafall de jag skulle säga var att jag förstår att du har dåligt samvete för de skulle jag me haft..

de hade ju på de viset varit bättre om du hade gjort fel längd på den som bråkade...hi,hi..

men jag tycker ändå inte du ska ha dåligt samvete för de växer ju faktiskt ut..plus att känn istället dej stolt över att du har en så fin son som inte ville såra dej o som kan ta en sån liten sak som en frisyr ändå på ett så lätt sätt...att de är ju bara lite hår? ungefär..de är väl perfekt me en son som har en sån syn på saken...

vad sa christoffer sen då..när de blev som de blev..

märkte de av att du blev ledsen..kände han sig dum då..

vad sa jonny sen..

hittade du den där grejjen som du tappade..

oavsett så är de inte hela världen!!

Du är en toppenmamma o de vet du..och de vet dina killar..allihopa...

men allt har sin tid..både trots o förståelse!

just nu fick du lite blandat ikväll..å jag förstår de blev lite för mkt av allt..

jag tror att både du o jag tar åt oss alldelles för fullt i våra små mammahjärtan...inte konstigt de gör lite ont ibland då.

hoppas du kan sova gott i natt och vi hörs snart igen min vän.

stooooooooooooooor kram

Kommentera här: