Tack !!

Ja,tack alla ni som tog er tid att svara på mina små frågor...och ni som inte svarat gör gärna de om ni orkar !! :-)
Tycker de varit väldigt intressant läsa alla svar och man får tänka till lite..

image467
De jag genast märker o som jag själv vet också..är att vi verkligen borde ha vatten till måltiderna..ler...
här är de mycke juice o saft till måltider (barnen alltså..då ingen av dem gillar mjölk).jag dricker ju te:-)

mellan måltiderna blir de ju vatten om de är törstiga.

vi fikar när vi har besök eller är borta...men jag kan ta bara en kopp te på eftermiddagen o då kan barnen få isglass.

vi har ett lagat mat per dag..och jag tycker mest de blir pasta,köttbullar,korv..pannkakor..så där vanliga saker..och grönsaker är barnen dåliga på.
har svårt komma på rolig mat o gillar ej laga mat...
vi sover länge så de blir sen frukost...smörgås o flingor..barnen äter då flingor utan mjölk!
sen middag mitt på dagen o så smörgås igen på kvällen eller lättare matigt typ varma mackor eller nåt..

vi har fredagsmys som består av typ chips eller ostbågar o läsk..
och på lördagar får de välja varsin påse godis.lördagar är också okej med läsk
(sen blir sommaren lite annorlunda både vad gäller fika o dricka).

jag kan då barnen ha somnat ta fram något gott att äta..typ choklad..men inte just nu då när jag är på gränsen till diabetes...
och choklad o cola är som ni förstår min last.:-)

vi beställer nog eller köper hämtmat 3-4 ggr månad beroende på pengar o andra saker...

kände de var viktigt för mej att veta andras vanor lite...som både inspiration och tröst..skratt..
men som sagt ni som villl..fortsätt gärna svara...

image468

Nu ska jag ta hand om mina små...storkillen är i skolan och sen miniorerna.
lillkillen är förkyld..som vanligt..
får hoppas han piggnar på sig tills ikväll då jag tänkte gå till kyrkans cafe med barnen eftersom mannen ändå måste jobba  o jobba hela tiden....
Igår var jag på en alphagrupp..för att lära sig mer om kristen tro osv...är ju med i en församling o vet ju vad jag tror på men kände ändå detta gav någonting...mycke tankar hade jag efteråt...

fick kläder jag beställt från Hm igår..bland annat en jätteskön pyamas...så sen sov jag gott i natt...
å nu ska jag försöka piggna till i gråvädret...

ha en bra dag !!!!

kram
image469
1 Milla:

skriven

hej hej... du har vunnit andra priset i min tävling. titta och hör av dig till mig med din epostadress så jag kan berätta mer om priset. kram

2 Angelica:

skriven

Hej :) taack för alla kommentarer du ha skrivit till mig ! .. hoppas allt står bra till med er? tycker vi borde ses snart?! längesen sist nu . hade bra kramar

3 maja:

skriven

Hm ja gråt väder är det i alldra högsta grad regn regn å regn. Igår var det inte hemgrupp med tjejerna som jag sa utan styrelse jag var lite fort fram i veckorna där. Men styrelse var ok hade eg inte lust att gå var så arg i kroppen vet inte varför brukar inte vara arg kändes konstigt å ovant känns dock bättre idag. Skulle verkligen vilja börja med mina jogging turer igen men får inte tiden att räcka till på kvällan känns jobbigt men tur jag kommer ut på förmiddagarna. Alpa kurs hade jag oxå tänkt gå men då blir jag borta alla kvällar i veckan förutom torsdagar å jag orkar inte det kanske fel jag vet inte. Angående maten så har jag ett tipps till dig som inte gillar stå vid spisen. Förbered lite på förmiddagen direkt efter frukost typ skal potatis eller morötter plocka fram recept. Sen ett annat tips angående tråkig mat å grönsaker gör egna klyftpotatis med morötter och tex palsternacka el rotfrukt i stavar ev lök el vitlök om man tycker om det sen är rödbetor jätte gott i ugn mend et kan man inte blanda med dom andra för då blir allt rött och smaka rödbetor. Nu är det säkert så att du kanske inte gillar delar av detta men det smakar annolunda när man gör det i ugnen framför allt palsternacka å med lite tur äter barnen det. Det här vet du säkert men barn gör som du gör inte som du säger. Till amaten kan man steka nått kött tex kycklingfile, el kotlett bryn dom å lägg dom sen i ugnsäker form och stek klart i ugnen . Det finns massor med amt som är smidigt att göra måste bara hitta dom först med et jag tycker du ska satsa på är att använda ugnen en stek tex sköter sig ju självt.J lite tips som du säkert vet om men endå.Hoppa sni kommer iväg i kväll.
Kramisar

4 sommartjejen:

skriven

H tackar för de fina tofflorna och det gör Viktor med!
De är jättefina i dem!!!
Viktor tyckte dock de var liiiite halkiga, du får hälsa mamsingen att hon sätter halkgrejor under bebistofflorna! *ler*
KRAMIS!

5 J:

skriven

Hej! Har läst din blogg ett tag. Intressant. Kul att läsa om andra barnfamiljer. Är dålig på att kommentera. Jag undrar bara vad är det för församling du är med i? Du behöver inte svara men jag är så nyfiken.
Ha d underbart..

6 svintoflickan:

skriven

J.
hej...å alltid så kul att lite nya skriver och man blir så nyfiken vilka som läser bloggen.
hur många barn har du om man får fråga..är alltid kul att veta lite om dej med förstås:-)
jag är med i pingstförsamling som heter filadelfia o ligger i orten där jag bor..en liten församling på ca 30 medlemmar men just nu är de ganska mycke aktiviteter i församlingen ändå.
är du också med i någon församling?
Ha de underbart du med:-)
kram

7 svintoflickan:

skriven

maja.
ja visst är de trist när de är grått..man blir alldelles grå..
varför kände du dej arg...var de något speciellt som hänt eller?
tycker du gör rätt i att inte gå alphagrupper..du kan ju inte göra allt vännen..o behöver vara hemma på kvällarna med..
jag klarar max vara borta 1-2 kvällar i veckan..ler.
vet du..jag har aldrig gjort egen klyftpotatis..hur gör man? (skäms).
men tyckte de du skrev lät väldigt gott!!!
ja jag önskar jag vore mera huslig...suck.
nu ska jag ta på mej pyamas o gå o slappa i.
stor kram

8 Angelica:

skriven

Ajdå låter inge kul det. är mig lite förkyld jag med mellan varven men men (: jaa de får vi lov att göra. sköt om er! kramar

9 Nilla:

skriven

Gomorron :)
Vad kul att läsa om era vanor, jag ska försöka hinna svara på frågorna jag också.
Även om vi inte har några små barn hemma, så fikar och äter vi ganska mycket iallafall.
Eller, jag smmanfattar här istället, om det är ok :)

Vi dricker alltid bubbelvatten till middagen, vi har en såndär soda stream, så den går alltid varm här hemma. Ibland blandar jag med fun light saft, så blir det lite smak också.
Fikar gör vi ofta, men det blir bara kaffe, väldigt sällan något sött till.
Frukosten på veckorna, äter vi alltid var och en för sig själv, eftersom alla har olika tider. Jag kan väl erkänna att jag är dålig på att äta på morgonen, men på helgen kan jag sitta i timmar och äta :)
Lunch äter jag alltid på förskolan, och sen blir det alltid ett lagat mål på kvällen. Freddan som är 17 år och tränar nästan varje kväll, är alltid hungrig, likaså min sambo :)
Jag äter bara något lätt, som keso och varma koppen.
På helgerna äter vi alltdi något lite godare, och chips och ostbågar finns alltid :) jag älskar sånt där onyttigt.
Hämtmat brukar vi lyxa till med på söndagskvällarna, en eller ett par ggr i månaden.
Ja, det var nog allt :)

Hoppas att ni får en jätteskön torsdag.
Mailar dig mitt lösenord under helgen, för självklart vill jag att du fortsätter kika in när du har tid och lust.
KRAAAAAAAAAM!!!

10 maja:

skriven

God middag! Jag vet inte som jag skrev varför jag var så arg jag är liksom lite bubblig i kroppen men varför vet jag inte mycket att fundera på mycke jag vill göra ja du vet en massa saker. Men vi går åt ljusare tider hoppas vi får en riktigt fin sommar det behöver vi alla. Klyftpotatis och andra rotfrukter gör du på detta vis: skala och klyfta elelr gör stavar av rotfrukterna du vill använda lägg i ugnsäker form häll över lite olja efter tycke rör om med handen så alla rotfrukter kommit i kontakt med olja grädda mitt i ugnen i 200grader vänd på dom försiktig nån gång har du grill möjlighet på din ugn kan man efter 20-25min sätta på den för ännu finare med färg inte nödvändigt.Inte svårt alls.
Kanske skriver mer ikväll fick telefon av min syster ha en bra dag kram

11 Lillemor:

skriven

Oj vad det har dröjt innan jag svarat..
Jaa det är klart :)
Men jag hörde att det ska komma snö i helgen :S
Usch det är lite sent ju... Men värst är ändå om det är snö i mars, för då fyller jag år och då soka det vara vår, haha! :) Kram

12 svintoflickan:

skriven

maja.vad är de du funderar på då vännen?
jo jag vet ..jag kan med vara lite sådär bubblig som du skriver men då är de oftast något jag irriterrad mej på..eller hormoner i farten:-)
blir väldigt hungrig av dina meddelanden:-)

mysigt prata i telefon med syster.

här har lillkillen fortfarande feber.segt.
så tråkigt när man inte kan gå ut osv...var ju o hämtade storkillen i skolan men inte öppna förskolan..

segt..är seg idag...vill mannen ska komma hem.skratt.

kram

13 maja:

skriven

grubblerier mmmm...lite av varje inte så viktiga saker men ändå. Borta mycket om kvällarna ja vi hinner ju inte tröttna på varann iaf. Menstid behöver pengar till spiral. Sen är det lite pengar bekymmer min pappa fyller 60 nästa år i februari å innan va det bestämt att vi skulle åka till Greiswald i Tyskland (min mamma är där ifrån kom dock till Sverige som 3åring)ja å det kändes som vi skulle kunna lösa med pengar för då skulle vi inte åka förrän i maj 2009. Nu är det ändrat så itällt blir det sälen v.6 2009 ja å med skidor till hela familjen skidskola till barnen och liftkort till alla så blir det 9000kr å sen är det julklappar 3000 och så 3000 till annat som ska göras så en liten ringa summa på 15000 ska vi samla ihop. Jag tror det är det som tar lite energi just nu jag kommer hinna jobba 5 hela månader och jag jobbar inte heltid å barnen ska ha fritids och dagis så ja jag vet inte.Vill inte lägga massa energi på detta nu men vi har ju inte dom pengarna över i jan nästa år precis "ler" så i ett helt år ska det sparas mer än vi eg har möjlighet så helt plötsligt känns inte detta året så kul.Jag var ju å fikade igår 74kr åja fick så dåligt samvete när jag vet borde spara.Stugan skulle pappa betala OM det inte blir allt för dyrt jag tror 13000 är max beloppet. Ja och så ska huste målas oxå skulle gjorts förra året men det blev inte så.

Nä ucsh va deppig jag blir nu får det allt hända nått kul ska jobba 14 tim i februari än så länge å då får jag 1500iaf efter skatt tror jag, det är ju bra skrattar.

Va tråkigt med sjuka barn å stackars lille killen ja det blir verkligen segt.Här är vi ju iaf friska å det är jag väldigt tacksam över vill eg inte klaga fins dom som har dte mycket sämre jaja.

Hoppas din man kommer snart och att ni får en härlig kväll klappa magen från mig. Ta hand om dig är så glad över att jag hittade dig min egen cyberspacevän skrattar.
Kram å god natt

14 Tumbavännen:

skriven

Hej lilla svinto! Nu är jag tillbaka med att läsa bloggar till vardags igen och har läst ikapp allt som jag missat när jag varit borta. Så roligt att så läsa hur ni har det! Här får du lite svar från vår familj: oftast dricker vi vatten eller mjölk till maten, ibland juice, till helgen brukar det bli någon dag med läsk eller liknande.
Fikar gör vi någon gång i veckan, med fikabröd, kaffe blir det ju ett par koppar om dan...
Till frukost brukar det bli fil eller yoghurt o några slags flingor, smörgås och juice. Välling eller gröt ibland. På helgerna äter vi alltid ägg också. Och dricker kaffe lääänge med marmeladmacka till...
Lunch måste jag ju fixa till oss och alla dagbarnen, då får man verkligen skärpa till sig och laga bra mat med mycket grönt och så... Det är bra att ha den pressen faktiskt!
Mellanmål äter vi också med dagbarnen, frukt, yoghurt, mackor, mjölk, lite vad vi känner för.
Ibland äter vi lagad mat på kvällen också, ibland mackor.
Fredagsmys har vi alltid vid öppna spisen, försöker hålla det till frukt, köper hem massa goda spännande, men ibland blir det popcorn, kakor eller nåt annat.
Lördagar eller kalas gäller för godis.
I perioder är vi så duktiga på att laga mat själva, sen kommer det alltid en svacka (av olika längd) då det blir alldeles för mycket hämtmat... Då kan det blir 2-3 gånger i veckan, vilket inte känns okej vare sig för kroppen eller plånboken!
Bullar, kakor och all världens goda fikabröd är min last... Mmmmm... Så svårt att låta bli!
Ikväll fick min lillkille feber, sover skönt nu, men får se hur han mår imorgon. Ska gå och titta till honom. Vi hörs! Kram!

15 svintoflickan:

skriven

maja.å detta med pengar är så jobbigt..knäppt man ska behöva tänka på de hela tiden och att allt ska vara dyrt.jag förstår hur du känner...
jag har ju varit mammaledig i princip hela tiden sen storkillen var liten..någon av oss alalfall..å de har liksom aldrig blivit bättre ekonomi..å de tär på något vis...
men sen är de ju så också att på något vis brukar de ordna sig...
å sen brukar jag se allt som jag har o inse att man har rätt mycke omkring sig som är värt så mycke..
men förstår du grubblar o tänker vännen..
men du ska se de ordnar sig!!
tycker ni verkar vara borta lite för mycke..ni behöver ju vara med varandra också..o bara ta de lugnt ibland.du är väl rädd om dej vännen?!!!
å jag önskar att detta år ska kännas underbart för dej och att din oro snart ska vända till glädje o förväntan !!!
du är jätteduktig som jobbar också ...verkligen.
å du ska inte ha dåligt samvete över att du fikat..tänk inte så..du var värd de fikat !!!

ska gå till min lille sjukling men skulle bara säga att jag tänker på dej !!!
de vet du va:-).

stor stor kram och grubbla ej i natt utan sov så sött !!!

har ni ngt speciellt inför helgen?

kram

16 svintoflickan:

skriven

tumbavännen !!!
ÅÅÅÅÅÅ är ni hemma nu..hur har ni haft de???
HUr har allt gått..vill veta .....har verkligen tänkt på er!!!!!!!!

känns konstigt med vardag igen va?
även om de oftast brukar känna borta bra men hemma bäst?

vad har eran lille kille tyckt om allting o hur känns de för han vara hemma igen?

å tack för svaren om mat o sånt..de känns så spännande för mej att läsa och de är bra för mej att fundera lite på vad o hur vi äter.

så eran lille har också feber...våran med...usch vad de är jobbigt när dom är sjuka.

ta hand om er nu!!!

stooooooooooooooooooooor kram

Kommentera här: